torsdag 15 november 2007

Det är INTE brösten som säljer



Datum:
Fri, 2 Nov 2007 17:14:01
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Ämne: Expressen Fredag
Till: per-anders.broberg(@)expressen.se, cecilia.b.jonson(@)expressen.se

Hej,
Expressen Fredag har väl aldrig utmärkt sig för att vara en särskilt smakfull tidning, men idag kanske den ändå tog priset. Natacha Peyre och hennes snubbe Dhani Lennevald är på bild i tidningen, han i tjocktröja och halsduk, hon i luvtröja. På omslaget är det istället ett bildmontage, där hennes luvtröja är utbytt mot en gammal bild med en topp där hon visar så mycket bröst man kan visa, utan att beskyllas för att vara en porrtidning.

Redaktör Cecilia B Jonson säger till tidningen Resumé att det bl a handlar om att "färg och liknande ska passa med layouten". Att den röda toppen passar bättre mot den lilarosa bakgrunden ska alltså vara en av anledningarna? Tillåt mig spy.

Sen säger Jonson plötsligt att det handlar om "kroppens säljfaktor". Varför klädde ni i så fall inte av Dhani Lennevald också? Om nakenhet säljer bra så borde väl dubbel nakenhet generera ännu större intäkter? Hon säger ju själv att "en man i kostym inte säljer".

Att som Jonson säga att "läsarna köper det här och då antar jag att det är det de vill ha" tyder på oerhört dåligt omdöme. Om läsarna hellre ville ha en helnaken Peyre då, skulle de få det då? Varför väljer ni att medverka till och förstärka den bild som existerar att kvinnor helst ska ha så lite som möjligt på sig för att vara intressanta?

För övrigt tycker jag det är anmärkningsvärt att tutt-bilden på Peyre är gammal, och att hon förminskat brösten sedan den togs. Det är dessutom intressant att en indignerad artikel i samma tidning handlar om "retuschfusket i Hollywood" och "Expressen Fredags bevis" för att bilderna ljuger om hur kändisarna faktiskt ser ut...

Ser fram emot ert svar.

Hälsningar
Opinionsbildaren

----------------------------------------------------

Datum: Wed, 14 Nov 2007 17:36:50
Ämne: Re: Expressen Fredag
Till: opinionsbildare@yahoo.se
Kopia: "Irina Halling" irina.halling(@)expressen.se
Från: "Cecilia B. Jonson"

Hej!
När Resumé ställde en allmän fråga kring hur omslagsbilder väljs gav jag ett generellt svar som förklarar hur det är: Person och bild väljs efter aktualitet och hur personen och bilden passar in i omslagets utséende och i förhållande till texten. Om rött och lilarosa, som i just det aktuella fallet, får dig att kräkas är jag hemskt ledsen - men smaken är som bekant som baken. Att killarna och tjejerna på våra omslag ofta är unga och snygga, och att vi dessutom väljer bilder som är fördelaktiga för den som avporträtterats, är för att våra läsare också tillhör en ung målgrupp. Så här är vi inte ensamma om att tänka. Allt från magasin som Elle och King till Vecko-revyn och Amelia väljer omslagspersoner efter samma kriterier.
Att vi inte kunde använda samma bild på omslaget som inne i tidningen har en layoutmässig förklaring.

Ha det fint!
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar