lördag 2 september 2006

Varför köpa billig hora om man kan köpa dyr?



Datum: Thu, 31 Aug 2006 16:45:51

Från: opinionsbildare@yahoo.se

Ämne: Förfrågan till Mats Qviberg

Till: "Mats Qviberg"


Hej Mats,

läste i Svenska Dagbladet häromdagen att du anser att “det ligger i kvinnors gener att vilja bli försörjda av män”. Jag blev både förbannad och trött när jag hörde det. Förbannad för att det är så idiotiskt sagtoch trött för att det är så många män i din ålder och position som håller med. Och ju fler som ger uttryck för dylika åsikter, dessutom på bästa opinionsbildarplats som du, desto mer okej är det att tycka så. Och desto starkare blir myten att männen ska ha makten. Jag vägrar att inordna mig i din värld, Mats Qviberg. Du skriver att du inte vill framstå som “en male chauvinist pig, men hoppas att det för debatten framåt”. På svenska heter det manschauvinist och ordboken säger att det är en man som visar en föraktfull inställning till kvinnor. Om du inte vill framstå som en sådan, bete dig inte som en. Och så undrar jag hur du tror att dina uttalanden för debatten framåt?


Tacksam för svar.

Opinionsbildaren


-------------------------------------------------------------------------------------


Ämne: SV: Förfrågan till Mats Qviberg

Datum: Thu, 31 Aug 2006 17:44:57

Från: "Mats Qviberg"

Till: opinionsbildare@yahoo.se


Hej,

Jag är minst lika olycklig som Du över dom skriverier som varit under veckan. Jag blev tillfrågad för 8 månader sedan av två studenter om jag kunde delta i en intervju om varför så få kvinnor finns i ledande position i närningslivet. Ett svårt ämne, som inte är någon exakt vetenskap.


Jag nämnde då jägarbeteendet och generationer av föraktfullt betende mot kvinnor. När min pappa föddes hade vi inte ens demokrati i Sverige och det var olagligt att vara arbetslös. Tusenårigt beteende ändras inte under ett decenium.

Jag har aldrig torgfört min uppfattning utan försökt att vara deskreptív, och Du ska veta att jag är en av de minst patriakala personerna i svenskt näringsliv.


Om mina uttalandet skadat kvinnosaksfrågan är jag den förste att beklaga och känner du Dig skymfad ber jag om ursäkt. Det har aldrig varit min mening.


Med vänlig hälsning

Mats Qviberg


-------------------------------------------------------------------------------------


Datum: Fri, 1 Sep 2006 14:15:54

Från: opinionsbildare@yahoo.se

Ämne: SV: Förfrågan till Mats Qviberg

Till: "Mats Qviberg"


Hej Mats, tack för ditt snabba svar, det uppskattar jag.


Nej, tusenårigt beteende ändras inte över ett decennium. Speciellt inte om det är många som tycker att det är bra som det är. Men jag hoppas att ditt svar är ett bevis på din egen förmåga till förändring. För idag skulle du väl inte dra liknelsen om att ”det är samma sak att köpa fastighetsaktier som att köpa kvinnor; man vill inte köpa en billig hora om man kan köpa en dyr hora.” Du minns säkert tillfället.


Om du, som du säger, är en av de minst patriarkala personerna inom svenskt näringsliv, hoppas jag än mer att du har förändrats. Annars ter sig det svenska näringslivet oerhört depraverat.


Du tycker kanske att jag är orättvis, som drar upp fem år gamla uttalanden, som du dessutom har hävdat bara var på skoj. Och kanske är jag det, vad vet jag. Men mitt syfte är gott; bara att få dig att tänka efter, både när du uttalar dig offentligt och i din vardag. Du är trots allt en person med både makt och förmåga att påverka andra. Använd det på ett bra sätt.


Vänliga hälsningar

Opinionsbildaren


PS: Vill även passa på och ge dig ett boktips; Egalias döttrar av Gerd Brantenberg. Den är tunn, du läser ut den på ett par kvällar.


-------------------------------------------------------------------------------------


Ämne: SV: Förfrågan till Mats Qviberg

Datum: Fri, 1 Sep 2006 14:55:14

Från: "Mats Qviberg"

Till: opinionsbildare@yahoo.se


Tjenare,

Jag är extremt spontan och det har gjort att jag ibland får släcka bränder. Tyvärr, tyvärr är man som man är och det är svårt att begå våld på sin personlighet. Men ändras gör man hela tiden och tyvärr inte alltid till det bättre. Man blir ju utseendemässigt till slut en karikatyr av sig själv som ung, förhoppningsvis är det inte likadant med personligheten, men fan vet.


I gengäld vill jag ge Dig ett boktips "När människan skapade världen" av Johan Norberg. Den är lättläst men 500 sidor och kom ut nu i juni. Den är sensationellt bra.


Vänligen och trevlig helg

Mats Qviberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar