onsdag 3 februari 2010

Kiss & bajs - en könsfråga?




Ämne: Pottbok
Datum: tisdag 19 januari 2010 14.47
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: info(@)berghsforlag.se

Hej Berghs förlag!

Jag undrar varför ni har två böcker i ert sortiment 0-3 år som handlar om att gå på pottan. (Den rosa "Ella på pottan" och den blå "Leo på pottan".) I princip funkar det väl på samma sätt för barn att kissa och bajsa på pottan, oavsett om de har snippa eller snopp?Jag har iof inte börjat potträna mitt barn ännu, så nu gissar jag bara.
I pojkboken får barnet läsa en "spännande bok" på pottan, medan ungen i flickboken får läsa en "sagobok". Vill tjejer ha mer lugn ro när de utför sina behov och killar lite mer action, eller? Är det därför pojken får tuffa piratkallingar och flickan söta prinsesstrosor också? Jag bara undrar.

Tacksam för svar. /opinionsbildaren

----------------------------------------------------

Ämne: VB: Pottbok
Datum: tisdag 2 februari 2010 11.25
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: lena.andersson(@)berghsforlag.se

Hej Lena,

för ett par veckor sedan skrev jag ock frågade hur det kommer sig att ni ger ut två pottböcker  – "Ellas" resp "Leos". (Se tidigare mail nedan). Jag har ännu inte fått något svar och vänder mig därför direkt till dig som är vd och förlagschef. Du borde ju veta. Jag trodde dessutom det var lite kris i bokbranschen, men inte hos er verkar det som, eftersom ni ger ut två så pass likartade böcker? Men ni kanske tycker det är så viktigt att förmedla att barnen går på pottan på olika sätt?

vänliga hälsningar från en opinionsbildare

----------------------------------------------------

Svar från Lena Andersson i kommentarerna.

----------------------------------------------------

Ämne: VB: Pottbok
Datum: tisdag 2 februari 2010 20.39
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: "Lena Andersson"

Hej igen Lena,

tack för din snabba respons, även om jag inte förstår varför du tog dig omvägen att svara på opinionsbildaren.blogspot.com, istället för på mailet. Men jag saknar fortfarande ett svar på frågan varför pojkboken är tuff och aktiv i sin framtoning och flickboken söt och passiv? Att "ni och många med er" tycker de är bra är ju inget svar. Jag undrar alltjämt varför ni ger ut två böcker, med exakt samma innehåll, förutom att de är "könsanpassade"?

Bästa hälsningar från opinionsbildaren

----------------------------------------------------

Ämne: SV: Pottbok
Datum: onsdag 3 februari 2010 09.17
Från: "Lena Andersson"
Till: opinionsbildare@yahoo.se

Hej Xxxxx,
 
Eftersom jag har sett att du publicerar svaren på din blogg (utan att upplysa om det i dina mejl) så tyckte jag att det var lika bra att skriva direkt i bloggen.
Böckerna om Ella och Leo är mycket populära, en del barn vill läsa om Ella och andra om Leo. I pottböckerna låter författaren Ella och Leo leka på olika sätt. Visst är det traditionellt den här gången, men i andra böcker om Ella och Leo är det inte alls så. Precis som med barns lekar i verkligheten – de växlar.   
 
Avslutningsvis har jag har en fråga till dig – varför väljer du att vara anonym i din blogg?
 
Bästa hälsningar
Lena

----------------------------------------------------

Ämne: SV: Pottbok
Datum: onsdag 3 februari 2010 21.18
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: "Lena Andersson" 
Hej igen Lena,

så roligt att höra att det finns andra böcker om Ella och Leo som inte förstärker gamla förlegade normer. Ska kolla in dem.

Så till din fråga. Det är breven som ska stå i fokus, inte jag. Därför har jag valt att ha en anonym blogg.

Bästa hälsningar OP

1 kommentar:

  1. Tack för dina tankar som vi fått via e-mail. Det här är vårt svar: Vi och och många med oss tycker att det här är två jättebra böcker för åldern cirka 3 år. Och ett tips: Läs Leo på pottan för din dotter (eller Ella på pottan för din son). Bästa hälsningar Lena Andersson, Berghs Förlag

    SvaraRadera