onsdag 10 februari 2010

Styrelseuppdrag - ingen tjejgrej














Ämne: dags igen
Datum: fredag 5 februari 2010 19.20
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: "Mats Qviberg"


Tjenare Mats,
nu har du visst varit "extremt spontan" igen.
Det lät inte så himla bra det där du sa om att ta in kvinnor i bolagsstyrelser: "Det är väl bra att man släpper in tjejer så att de får se att det kanske inte var deras grej". Vad menade du med det egentligen? Att det kan vara tufft att ta på sig sidouppdrag när man är mitt i karriären och har små barn, som du påpekade, är förvisso sant. Men har inte ungarna en pappa som kan fixa middagen när morsan är på möte? Och borde det inte vara lika betungande för småbarnspappor med sidouppdrag? Att du dessutom sa det på ett stormöte för kvinnliga styrelseaspiranter gör ju det hela extra pikant.

Det verkar som om du gillar att säga politiskt inkorrekta saker. Vore det inte roligare om du plötsligt uttalade dig för kvotering istället? Det, om något, vore väl politiskt inkorrekt i en massa sammanhang som du befinner dig i, gissar jag.

Vänliga hälsningar från Opinionsbildaren

Ps: Har du hunnit läsa Gerd Brantenbergs "Egalias döttrar" som jag tipsade dig om för sisådär tre och ett halvt år sen? 


-------------------------------------------------

Ämne: VB: dags igen
Datum: onsdag 10 februari 2010 11.32
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: "mats.qviberg"

Hej, eftersom du inte svarat (se mail nedan) testar jag ett par andra mailadresser. Men du kanske bara har mycket att göra?

vänliga hälsningar Op

-------------------------------------------------

Ämne: SV: dags igen
Datum: onsdag 10 februari 2010 11.51
Från: "Mats Qviberg"
Till: opinionsbildare@yahoo.se

Tack för ditt mail. Jag har inte sagt att tjejer inte ska vara med i styrelser. Tvärtom tycker jag det är viktigt att de kommer med, därför ställde jag upp på Styrelsekraft.

Mitt anförande kunde varit inför 200 grabbar och jag hade sagt samma sak. Läs Camilla Wagner på VA.se.

Vänligen

Mats Qviberg

-------------------------------------------------

Ämne: SV: dags igen
Datum: onsdag 10 februari 2010 21.37
Från: opinionsbildare@yahoo.se
Till: "Mats Qviberg"

Himla tråkigt att du blivit missförstådd i så fall. Det är ju toppen att du tycker att kvinnor ska vara med i styrelserna, eftersom du har ett och annat att säga till om. Och tack för lästipset. Camilla Wagner verkar ha skrivit en hel del intelligenta saker.

vänliga hälsningar från Opinionsbildaren
 

1 kommentar:

  1. Hej,
    Du har en award för kreativt bloggande att hämta i min blogg om du vill ha den. Motiveringen lyder:
    - Opinionsbildaren får en award för sitt engagemang i att maila arga brev olika personer som förtjänar det. Hon belyser ojämlikhet och orättvisa. Och. Hon gör det med språklig finess. Me like. Fantastiskt roligt att läsa de svar hon får. Och hennes motsvar. Kul och engagerande.

    SvaraRadera